25.10. - 28.10.2019.

Boris Kolar na Međunarodnom danu animacije


Predstavljanje autora

Boris Kolar

Hrvatski animator, redatelj, scenarist, karikaturist, ilustrator i scenograf, svojim bogatim opusom obilježio je čitavo razvojno razdoblje hrvatske animacije.

Izložba Borisa Kolara


Međunarodni dan animacije obilježava se 28. listopada u čast prve projekcije animiranog filma u kinu u Parizu. Pokrenulo ga je 2002. Međunarodno udruženje animiranog filma ASIFA, a u Hrvatskoj se obilježava projekcijom filmova na specijaliziranom natjecateljskom festivalu animiranih filmova u kinu Tuškanac od 25. do 28. listopada.

Tom prigodom 25.10. u 18 sati, u foajeu kina bit će otvorenje izložbe posvećene Borisu Kolaru (1933.) .

Svojim je umjetničkim i intelektualnim djelovanjem Kolar neumorno sudjelovao u ključnim razvojnim etapama hrvatske animacije u drugoj polovici 20. stoljeća te ostvario izniman doprinos u razvoju internacionalne publike i prepoznavanju hrvatske animacije u svjetskom kontekstu.

Kroz prizmu animacije istraživao je karikaturu, ne samo kao satiru ili kritiku određene sredine i situacije, nego kao pokretan – animirani likovni izričaj kojim je dovitljivo gradio široku paletu varijacija u individualizaciji karaktera, primjeni 'gega' i groteske, sve do grafički apstraktnih koreografija.

Mijene njegova stila rezultat su usvajanja i inovacije u primjeni slikarskih tehnika od redukcije i stilizacije sve do geometrizacije i apstrakcije.

Zajedno sa svojim kolegama otkrivao je nove puteve u animaciji,  čime je postavljena fundamentalna vrijednost Zagrebačke škole crtanog filma.

Kroz nekoliko odabranih radova i projekcije filmova, izložba prezentira značaj jednog od naših velikana animiranog filma.

Kustosica izložbe: Iva Gašparović


MEĐUNARODNI DAN ANIMACIJE

Izložba posvećena Borisu Kolaru

25.10. - 28.10.2019.

RADNO VRIJEME:
10:00 – 22:00

Google maps navigacija logo

Izložba je suradnički projekt ASIFA Hrvatske i udruge AM centar.

ASIFA HrvatskeAM centar logo


Izložba je sufinancirana sredstvima Društva hrvatskih filmskih redatelja i Hrvatskog audiovizualnog centra.

Društvo hrvatskih filmskih redatelja logo Hrvatski audiovizualni centar

Kerempuh

humoristično-satirični tjednik

Dolaskom u Kerempuh, tada pod uredničkim vodstvom Fadila Hadžića,vrsnog komediografa i zaslužne ličnosti za niz kulturnih projekata u hrvatskoj kulturi, mladi Kolar (16 godina) upoznaje velike majstore stripa i karikature, među kojima se ističu Ismet Voljevica, Dušan Vukotić, Vladimir Delač, Borivoj Dovniković, Oto Reisinger i dr.
Buduća jezgra autora i suradnika za nastavak rada na crtanom filmu.
Boris Kolar, Kerempuh

Boris Kolar, karikatura u časopisu Kerempuh (26.4.1952./br. 342)

Filmografija

Image

GALERIJA Galženica, Velika Gorica / 14.6. - 13.7.2019.

Paradigme animacije

Međunarodna skupna izložba istražuje poveznice nekoliko recentnih hrvatskih i svjetskih animiranih filmova različitog umjetničkog i produkcijskog pristupa.
Više o izložbi
Crvenkapica 1954.

Crvenkapica (1954.)

Knjiga snimanja (1952.)

Prvi animirani film u boji na ovim prostorima, a knjigu snimanja izradio je tada osamnaestogodišnji Kolar.

1954. godine film dobiva diplomu u Berlinu - prvo međunarodno priznanje zagrebačkim animatorima.

Autori:
Knjiga snimanja: Boris Kolar
Režija:Dušan Vukotić
Scenarij:Andro Lušičić
Animacija: Vladimir Jutriša, Vjekoslav Konstanjšek

Produkcija: Zora film

Crvenkapica
Nestašni robot

Nestašni robot (1956.)

Glavni crtač

Znanstvenik izrađuje robota kako bi bi mu očistio laboratorij dok spava. No, robot se pobuni i stvara dva mala robota. Roboti se igraju te stvaraju nepodopštine, a privremeno i zarobljavaju izumitelja...

Produkcija: Zagreb film

Vajda Export

Serija reklamnih filmova (1954. - 1955)

Scenograf

Susret u snu (1957.)

Scenograf

Cowboy Yimmy

Cowboy Jimmy (1957.)

Scenograf

Uz umjetničku vrijednosti u filmu je istaknuta i danas aktualna, tematska vrijednost - medijski tekst koji govori o odnosu stvarnog svijeta i svijeta medija. Slika koju o svojim junacima stvaraju filmovi te načinu na koji to publika doživljava. Kroz žanr westerna priča nam priču o revolverašu Jimmyu, junaku divljeg zapada, i djeci koja gledaju njegove filmove, dive se njegovim podvizima i oponašaju ga, sve dok u jednom trenutku kauboj Jimmy ne padne s filmskog ekrana u stvarni svijet.
Abra-kadabra

Abra-kadabra (1957.)

Glavni crtač

Veliki strah (1958.)

Glavni crtač

Nagrada 'Arena' za crtež, Pula 1958.

Koncert za mašinsku pušku

Koncert za mašinsku pušku (1958.)

Glavni crtač

Nagrada za crtež, Beograd festival 1960.

Prometni znaci-ulični junaci (1958.)

Crtež, animacija, scenografija

Više domaćih i međunarodnih nagrada.
Osvetnik 1958.

Osvetnik(1958.)

Glavni crtač

Ironična priča velikog A. P. Čehova u likovnom izrazu Borisa Kolara dostiže izvanrednu integraciju crteža i grafike sa slikarski bogatom paletom tonova.

Rep je ulaznica (1959.)

Koscenarist, glavni crtač, glavni animator

Građanin IM-5 (1963.)

Režija

Dječak i lopta

Dječak i lopta (1960.)

Koscenarist, režija, glavni crtač

U jednom hipermodernom gradu budućnosti dječak se igra loptom. U jednom trenutku nestašna lopta se otkida i bježi, nestajući u visinama. Mališan primjećuje na nebu sunce, i u svojoj naivnosti, smatra ga odbjeglom loptom. Uzalud pokušavajući da skine „loptu“ uz pomoć ljudi i njihovih mehaničkih naprava, dječak najzad odlazi u potragu za njom na drvenom konjiću...

Scenarij: Andro Lušičić, Boris Kolar
Glazba: Aleksandar Bubanović
Produkcija: Zagreb film

Bumerang

Bumerang (1962.)

Scenarij, režija, glavni crtač

Animirani film satiričnog pogleda na ludosti atomske ere, u kojem leptir sljetanjem na radarski ekran gotovo započinje novi svjetski rat. 

Režija, scenarij, animacija: Boris Kolar
Glazba: Davor Kajfeš
Scenografija: Zlatko Bourek
Produkcija: Zagreb film

Prva nagrada Karlowe Vary 1962.
PrixInter. Fed. Des Cineclubs 1962.
Druga nagrada za režiju, Beograd 1963.

Neman i vi

Neman i vi (1964.)

Scenarij, crtež, režija

Specijalno priznanje Vicenze 1963.

Svrha je ovog filma da prikaže TBC 1960-ih godina, kao i sredstva i metode liječenja te bolesti.

U realizaciji ovog namjenskog animiranog filma koriste se elementi humorističke naracije, što mu daje zabavni karakter. Uz upotrebu teksta, kroz niz situacija i zapleta koji služe ilustriranju stručne materije filma, glavno lice – jedna komična, nervozna stara dama saznaje, korak po korak- najnužnije istine o problemu tuberkuloze i putevima njegovog rješavanja.

Film je proizveden u suradnji sa svjetskom Zdravstvenom organizacijom.

Scenarij i režija: Boris Kolar
Glazba: Davor Kajfeš
Animator: Zdenko Gašparović
Scenografija: Zvonimir Lončarić
Produkcija: Zagreb Film

Vau-vau, Boris Kolar

Vau-Vau (1964.)

Scenarij, crtež, animacija, režija

Jedan pas, obijestan zbog svoje snage, terorizira ostale životinje, koje put slučajno nanese pokraj njega, i bahato uživa u strahu, koji kod svake od njih izaziva njegov neočekivani lavež iz trave...

Glazba: Anđelko Klobučar
Produkcija: Zagreb film

1965. Beograd - diplomu za scenarij, režiju i animaciju
Oberhausen - treća nagrada
Otkrovitelj

Otkrovitelj (1967.)

Scenarij, režija, animacija

U tri sekvence, od kojih se svaka odigrava u drugom ambijentu, čovjek se trudi da izađe iz mraka koji ga okružava, da izazove svijetlo. Njegovi pokušaji da nadvlada tvrdoglave elemente urođuju neočekivanim porazom koji predstavljaju jedno razočaranje za drugim. Unatoč tome, on uporno i optimistički nastavlja dalje, sve do katastrofalnog, ironičnog završetka.

Režija: Boris Kolar
Scenarij: Boris Kolar
Glazba: Branimir Sakač
Animator: Boris Kolar
Scenografija: Pavao Štalter
Produkcija: Zagreb Film - 1967

Specijalist

Specijalist (1968.)

Režija

Bila jednom četiri stručnjaka: Prvi je slagao cigle. Drugi je kopao jame. Treći je udicom pecao nebo. A četvrti je imao pune ruke posla da ih odvraća od njihovih stalnih svađa – i u tome je postizao sasvim neočekivane rezultate. Pomalo luckasta, pomalo satirična priča.

Scenarij: Don Arioli
Glazba: Tomislav Simović
Produkcija: Zagreb film, National Film Board of Canada

Dijalog (1968.)

Scenarij, crtež, režija, animacija

Animirano-igrani film
Produkcija: Zagreb film
Mikromanija

Mikromanija (1970.)

Režija

ONA je pred mikrofonom. Dani su početni akordi. Ali kada treba zapjevati pojavljuje se ON i sprječava je. Tako se niže situacija za situacijom, prepune kalambura i gegova oko mikrofona.

Produkcija: Zagreb film

Sloboda je... (1972.)

Utopia (1973.)

Scenarij, režija, animacija, scenografija

Satirično promišljanje idealnog društva.

Mjesto zbivanja: jedna usamljena kuća, napučena stvarima, onim svakodnevnim, – i jednim čovjekom. Predmeti žive svojim životom; raduju se bezazleno, vole, pate no ponajprije uživaju u svom vlastitom oslobođenju od okova predmetnosti, od stege funkcionalnosti pa se djetinjim žarom predaju freneziji akcije, pokreta kretanja . . . Nova bića, mutanti civilizacije. Predmeti, na drugi način.

Režija: Boris Kolar
Scenarij: Boris Kolar
Kamera: Franjo Malogorski
Montaža: Tea Brunšmid
Glazba: Tomica Simović
Animator: Boris Kolar
Scenografija: Boris Kolar
Produkcija: Zagreb Film - 1973

Kravata Croatica

Kravata Croatica(1982.)

Scenografija, crtež, animacija, režija

Kratki animirani film o postanku kravate.

Režija, animacija, scenografija: Boris Kolar
Scenarij: Vladimir Tadej
Kamera: Ernest Gregl,Tomislav
Gregl
Montaža: Dubravka Premar
Glazba: Arsen Dedić
Produkcija: Filmoteka 16

Profesor Balthazar

Profesor Balthazar

1968. - 1969. - 11 filmova
1972. - 1973. - 4 filma
1976. - 6 filmova
2019. - „Augustova treća sreća“

Profesor Balthazar je animirana serija snimana od 1967. do 1971. u Zagreb filmu. Ima ukupno 59 epizoda koje traju od 5 do 10 minuta. Otac lika profesora Balthazara je Zlatko Grgić, a u cijelom projektu sudjelovao je tim od 20 ljudi među kojima su se isticali Ante Zaninović, Pavao Štalter, Boris Kolar, Milan Blažeković i Zlatko Bourek te glazbenik Tomica Simović.
Produkcija: Zagreb film

Sedmominutni animirani film "Augustova treća sreća" (2019.) režirao je koautor originalnog serijala Profesor Baltazar, Boris Kolar, a nastao je u zagrebačkom studiju Diedra. Scenarij je napisao Dino Krpan, koji je ujedno i izvršni producent, glavni animator je Siniša Mataić, a kompozitor Vjeran Šalamon. Film je producirala tvrtka Ultra link (Renata Brkić, Tajana Jakšić), a nastao je uz potporu Hrvatskog audiovizualnog centra.