25.10. - 28.10.2019.
Boris Kolar na Međunarodnom danu animacije
Boris Kolar
Izložba Borisa Kolara
Međunarodni dan animacije obilježava se 28. listopada u čast prve projekcije animiranog filma u kinu u Parizu. Pokrenulo ga je 2002. Međunarodno udruženje animiranog filma ASIFA, a u Hrvatskoj se obilježava projekcijom filmova na specijaliziranom natjecateljskom festivalu animiranih filmova u kinu Tuškanac od 25. do 28. listopada.
Tom prigodom 25.10. u 18 sati, u foajeu kina bit će otvorenje izložbe posvećene Borisu Kolaru (1933.) .
Svojim je umjetničkim i intelektualnim djelovanjem Kolar neumorno sudjelovao u ključnim razvojnim etapama hrvatske animacije u drugoj polovici 20. stoljeća te ostvario izniman doprinos u razvoju internacionalne publike i prepoznavanju hrvatske animacije u svjetskom kontekstu.
Kroz prizmu animacije istraživao je karikaturu, ne samo kao satiru ili kritiku određene sredine i situacije, nego kao pokretan – animirani likovni izričaj kojim je dovitljivo gradio široku paletu varijacija u individualizaciji karaktera, primjeni 'gega' i groteske, sve do grafički apstraktnih koreografija.
Mijene njegova stila rezultat su usvajanja i inovacije u primjeni slikarskih tehnika od redukcije i stilizacije sve do geometrizacije i apstrakcije.
Zajedno sa svojim kolegama otkrivao je nove puteve u animaciji, čime je postavljena fundamentalna vrijednost Zagrebačke škole crtanog filma.
Kroz nekoliko odabranih radova i projekcije filmova, izložba prezentira značaj jednog od naših velikana animiranog filma.
Kustosica izložbe: Iva Gašparović
Kerempuh
humoristično-satirični tjednik
Buduća jezgra autora i suradnika za nastavak rada na crtanom filmu.

Boris Kolar, karikatura u časopisu Kerempuh (26.4.1952./br. 342)
Filmografija

Crvenkapica (1954.)
Knjiga snimanja (1952.)
Prvi animirani film u boji na ovim prostorima, a knjigu snimanja izradio je tada osamnaestogodišnji Kolar.
1954. godine film dobiva diplomu u Berlinu - prvo međunarodno priznanje zagrebačkim animatorima.
Autori:
Knjiga snimanja: Boris Kolar
Režija:Dušan Vukotić
Scenarij:Andro Lušičić
Animacija: Vladimir Jutriša, Vjekoslav Konstanjšek
Produkcija: Zora film


Nestašni robot (1956.)
Glavni crtač
Znanstvenik izrađuje robota kako bi bi mu očistio laboratorij dok spava. No, robot se pobuni i stvara dva mala robota. Roboti se igraju te stvaraju nepodopštine, a privremeno i zarobljavaju izumitelja...
Produkcija: Zagreb film

Serija reklamnih filmova (1954. - 1955)
Scenograf
Susret u snu (1957.)
Scenograf

Cowboy Jimmy (1957.)
Scenograf

Abra-kadabra (1957.)
Glavni crtač
Veliki strah (1958.)
Glavni crtač
Nagrada 'Arena' za crtež, Pula 1958.

Koncert za mašinsku pušku (1958.)
Glavni crtač
Prometni znaci-ulični junaci (1958.)
Crtež, animacija, scenografija

Osvetnik(1958.)
Glavni crtač
Rep je ulaznica (1959.)
Koscenarist, glavni crtač, glavni animator
Građanin IM-5 (1963.)
Režija

Dječak i lopta (1960.)
Koscenarist, režija, glavni crtač
U jednom hipermodernom gradu budućnosti dječak se igra loptom. U jednom trenutku nestašna lopta se otkida i bježi, nestajući u visinama. Mališan primjećuje na nebu sunce, i u svojoj naivnosti, smatra ga odbjeglom loptom. Uzalud pokušavajući da skine „loptu“ uz pomoć ljudi i njihovih mehaničkih naprava, dječak najzad odlazi u potragu za njom na drvenom konjiću...
Scenarij: Andro Lušičić, Boris Kolar
Glazba: Aleksandar Bubanović
Produkcija: Zagreb film

Bumerang (1962.)
Scenarij, režija, glavni crtač
Animirani film satiričnog pogleda na ludosti atomske ere, u kojem leptir sljetanjem na radarski ekran gotovo započinje novi svjetski rat.
Režija, scenarij, animacija: Boris Kolar
Glazba: Davor Kajfeš
Scenografija: Zlatko Bourek
Produkcija: Zagreb film
Prva nagrada Karlowe Vary 1962.
PrixInter. Fed. Des Cineclubs 1962.
Druga nagrada za režiju, Beograd 1963.

Neman i vi (1964.)
Scenarij, crtež, režija
Specijalno priznanje Vicenze 1963.
Svrha je ovog filma da prikaže TBC 1960-ih godina, kao i sredstva i metode liječenja te bolesti.
U realizaciji ovog namjenskog animiranog filma koriste se elementi humorističke naracije, što mu daje zabavni karakter. Uz upotrebu teksta, kroz niz situacija i zapleta koji služe ilustriranju stručne materije filma, glavno lice – jedna komična, nervozna stara dama saznaje, korak po korak- najnužnije istine o problemu tuberkuloze i putevima njegovog rješavanja.
Film je proizveden u suradnji sa svjetskom Zdravstvenom organizacijom.
Scenarij i režija: Boris Kolar
Glazba: Davor Kajfeš
Animator: Zdenko Gašparović
Scenografija: Zvonimir Lončarić
Produkcija: Zagreb Film

Vau-Vau (1964.)
Scenarij, crtež, animacija, režija
Jedan pas, obijestan zbog svoje snage, terorizira ostale životinje, koje put slučajno nanese pokraj njega, i bahato uživa u strahu, koji kod svake od njih izaziva njegov neočekivani lavež iz trave...
Glazba: Anđelko Klobučar
Produkcija: Zagreb film
Oberhausen - treća nagrada

Otkrovitelj (1967.)
Scenarij, režija, animacija
U tri sekvence, od kojih se svaka odigrava u drugom ambijentu, čovjek se trudi da izađe iz mraka koji ga okružava, da izazove svijetlo. Njegovi pokušaji da nadvlada tvrdoglave elemente urođuju neočekivanim porazom koji predstavljaju jedno razočaranje za drugim. Unatoč tome, on uporno i optimistički nastavlja dalje, sve do katastrofalnog, ironičnog završetka.
Režija: Boris Kolar
Scenarij: Boris Kolar
Glazba: Branimir Sakač
Animator: Boris Kolar
Scenografija: Pavao Štalter
Produkcija: Zagreb Film - 1967

Specijalist (1968.)
Režija
Bila jednom četiri stručnjaka: Prvi je slagao cigle. Drugi je kopao jame. Treći je udicom pecao nebo. A četvrti je imao pune ruke posla da ih odvraća od njihovih stalnih svađa – i u tome je postizao sasvim neočekivane rezultate. Pomalo luckasta, pomalo satirična priča.
Scenarij: Don Arioli
Glazba: Tomislav Simović
Produkcija: Zagreb film, National Film Board of Canada
Dijalog (1968.)
Scenarij, crtež, režija, animacija
Produkcija: Zagreb film

Mikromanija (1970.)
Režija
ONA je pred mikrofonom. Dani su početni akordi. Ali kada treba zapjevati pojavljuje se ON i sprječava je. Tako se niže situacija za situacijom, prepune kalambura i gegova oko mikrofona.
Produkcija: Zagreb film
Sloboda je... (1972.)
Utopia (1973.)
Scenarij, režija, animacija, scenografija
Mjesto zbivanja: jedna usamljena kuća, napučena stvarima, onim svakodnevnim, – i jednim čovjekom. Predmeti žive svojim životom; raduju se bezazleno, vole, pate no ponajprije uživaju u svom vlastitom oslobođenju od okova predmetnosti, od stege funkcionalnosti pa se djetinjim žarom predaju freneziji akcije, pokreta kretanja . . . Nova bića, mutanti civilizacije. Predmeti, na drugi način.
Režija: Boris KolarScenarij: Boris Kolar
Kamera: Franjo Malogorski
Montaža: Tea Brunšmid
Glazba: Tomica Simović
Animator: Boris Kolar
Scenografija: Boris Kolar
Produkcija: Zagreb Film - 1973

Kravata Croatica(1982.)
Scenografija, crtež, animacija, režija
Kratki animirani film o postanku kravate.
Režija, animacija, scenografija: Boris Kolar
Scenarij: Vladimir Tadej
Kamera: Ernest Gregl,Tomislav
Gregl
Montaža: Dubravka Premar
Glazba: Arsen Dedić
Produkcija: Filmoteka 16

Profesor Balthazar
1968. - 1969. - 11 filmova
1972. - 1973. - 4 filma
1976. - 6 filmova
2019. - „Augustova treća sreća“
Profesor Balthazar je animirana serija snimana od 1967. do 1971. u Zagreb filmu. Ima ukupno 59 epizoda koje traju od 5 do 10 minuta. Otac lika profesora Balthazara je Zlatko Grgić, a u cijelom projektu sudjelovao je tim od 20 ljudi među kojima su se isticali Ante Zaninović, Pavao Štalter, Boris Kolar, Milan Blažeković i Zlatko Bourek te glazbenik Tomica Simović.
Produkcija: Zagreb film
Sedmominutni animirani film "Augustova treća sreća" (2019.) režirao je koautor originalnog serijala Profesor Baltazar, Boris Kolar, a nastao je u zagrebačkom studiju Diedra. Scenarij je napisao Dino Krpan, koji je ujedno i izvršni producent, glavni animator je Siniša Mataić, a kompozitor Vjeran Šalamon. Film je producirala tvrtka Ultra link (Renata Brkić, Tajana Jakšić), a nastao je uz potporu Hrvatskog audiovizualnog centra.