
Kako osmisliti i kurirati izložbu? Koji su koraci potrebni i kako pronaći vrijeme za pripremu cjelovitog programa izložbe?
Odlučili ste svoj novi film popratiti s izložbenim programom, primjetili mnoštvo detalja na koje treba paziti, a vremena za dodatnu organizaciju nije dovoljno!
Kako kurirati izložbu? Koji su koraci potrebni i kako, uz sav posao koji produkcija animiranog filma obuhvaća, pronaći vrijeme i pripremiti cjeloviti program izložbe?

Posao kustosa je poput filmskog redatelja i producenta, potrebno je nadzirati svaki detalj pripreme i provedbe. Pored organizacijskih vještina potrebne su i komunikacijske vještine prilikom pronalaska i provedbe suradnji s različitim stručnjacima.
Donosimo savjete i pojednostavljene korake u procesu stvaranja izložbe.
Od kuda krenuti?
Poželjno je da već prilikom rada na filmu imate izložbu na umu. Nije jednostavno, ali može teći uz bok pripremi i aktivnostima na filmu.
Ukoliko niste umjetnik koji se pored animacije bavi i drugim medijem poput slikarstva, kiparstva, instalacija te svoj film promišlja i nadograđuje kroz drugi likovni medij, važno je da otkrijete ideju i poruku postava. Da bi izložba bila što atraktivnija i uspješnija to podrazumjeva izlazak iz 16:9 formata i ulazak u prohodan prostor. Prostor koji traži novi pristup, možda veće formate i likovno sadržajnu nadogradnju filma.
Naravno da pripremni materijal za film, poput storybord-a, skica i video materijala može biti dio izloženog postava, no da bi izložba dobila na umjetničkoj vrijednosti i zadovoljila galerijske kriterije te poslužila u promociji gotovog filma ona mora ponuditi puno više.
Promislite na koji način bi temu filma, poruku ili tehniku transformirali u galerijski prostor, koji biste koncept i/ili kontekst obuhvatili, a da izbjegnete isključivo stillframe izloške i filmsko ponavljanje. Zamislite galerijski prostor i promišljajte svoj film unutar njega.
Da li je to instalacija, predimenzioniranje filmskih segmenata, transmedia ili izrada novog likovnog djela … upustite se u još jedan svijet kreativnog promišljanja.
Razmislite o sadržajnoj i medijskoj korelaciji između umjetničkih djela i filma. Stvorite zanimljiv dijalog među djelima i publikom. Zamislite prostor u svom umu. Postoji li logičan tijek između djela? Hoće li publika razumjeti što pokušavate prenijeti i da li će ostvariti neku vrstu interakcije s izloženim djelima?
U tome će vam puno pomoći malo istraživanja, razgovori s kolegama, producentima i distributerima, likovnim umjetnicima i kustosima.
Kada postavite idejni koncept, aktivnosti će krenut od sebe. Možda ćete u toku produkcije filma mijenjati i polazište izložbe, kao i na filmu – prepustite se svom ritmu stvaranja i transformiranja.
Prepoznajte prilike
Danas puno festivala u sklopu svog programa predstavlja filmove i putem izložbi. Ovo je izvrstan način da nekoga dodatno zainteresirate za svoj film, pripremite dokumentaciju i prijavite se na otvorene izložbene natječaje.
Proces izrade filma je daleko duži od pripreme izložbe, stoga imate dovoljno vremena za popratiti kada su objavljeni natječaji za izlaganje u vama poželjnim galerijama.
Ovisno o instituciji, u Hrvatskoj su termini prijava kustoskih koncepcija u galerijama u proljeće i rano ljeto.
Raspitajte se na vrijeme kako bi dobili okvir financijske potpore odabrane institucije, uvjete objavljenih natječaja i dodatno izložbeni projekt prijavili na natječaje koji nude sredstva za izlagačku djelatnost.
Osiguravanje potrebnih sredstava jedan je od najzahtjevnijih zadataka kustosa. Istražite i prijavite se na natječaje putem državnih i neprofitnih institucija. Budite temeljiti u istraživanju i slijedite sve mogućnosti u dobivanju podrške. Uključite u svoj proračun: honorare umjetnika i autora, sve troškove od pripreme, tehnike, logistike postava sve do troškova otvorenja. Postavljanje izložbe može vrlo brzo nadmašiti prvotno izračunat budžet. I ne zaboravite, suradnja s institucijom koja vas ugošćuje i/ili financira nije jednostrana – i ona ima određena očekivanja.
Nije lako pripremiti projekt koji će konkurirati drugim prijavama, mora biti jasan, temeljit i atraktivan. Svakako preporučamo da se posavjetujete sa stručnjacima i kolegama koji su uspješno ovaj proces prošli.
Napravite raspored, rezervirajte termine sa suradnicima i institucijama
Od pomoći vam može biti i obrnuti postupak, krenite unatrag od datuma otvaranja. Primjetit ćete više detalja i uspjeti zakazati većinu potrebnih koraka za postavljanje cjelovitog programa izložbe.
Ništa ne ostavljajte slučaju, svaka faza provedbe uključuje određene ljude i jasno raspoređene zadatke.
Objavljivanje kataloga izložbe još je jedan od kustoskih zadataka pri kuriranju umjetničke izložbe. Katalog je izvrsna dokumentacija i promotivni materijal koji može dovesti do budućih suradnji i projekata. Pokušajte pronaći osobu (kustosa) s kojom ćete lako komunicirati, koja će razumjeti vaš idejni projekt.
Ne zaboravite press konferenciju, otvorenje, razgovore. Pripremite se za marketinšku promociju putem svih raspoloživih kanala, a ako možete, pronađite i pomoć stručnjaka.

AM centar je jedna od organizacija posvećna upravo tome – kreativnoj suradnji s animatorima, umjetnicima, producentima i distributerima.
Otvoreni smo za sve prijedloge i uvijek spremni pomoći svojim znanjem i savjetima. Ukoliko prepoznamo potencijal projekta i ugovorimo suradnju preuzimamo organizacijske aktivnosti koje uključuju kustosko savjetovanje, pripremu projektne dokumentacije, prijave na natječaje, ugovaranje suradnji ključnih za pripremu, provedbu i promociju izložbe.